Seglingsglädje med Mani 32!

Fantastiska seglings- och sjöegenskaper.

Lätthanterlig, enkel och stabil rigg.

Den unika kölkonstruktionen ger trygghet vid grundstötning.

Härlig rymd invändigt med mängder av stuvutrymmen.

Gediget hantverk med många finesser.

Ergonomiskt utformad sittbrunn ger bekväm segling.


Innehåll


Om MANI 32

MANI 32 är en 32 fots snabbseglande familjebåt med moderna, konstruktiva nytänkanden som ger oceangående egenskaper samt ett lågt totaldeplacement. Fördelen med det senare är att båten går lättare över vågorna, är lättare att hantera och seglar fortare vid alla vindstyrkor. Trots det låga deplacementet på 3100 kg ger skrovets formstyva konstruktion tillsammans med bulben i kölen en mycket styv båt redan vid 18-20° lutning. Konceptet har utprovats under tre år i skepnad av en 30 fots MANI Ultra som seglades med ett LYS-cert på 1,23 som lägst. MANI 32 är en lätthanterlig familjebåt med ståhöjd på 1.87m, enkelspridarrigg och en tung bulb i kölen. Den har f.n. ett LYS-tal på 1,22.

Tillbaka till början

Skrovet

Skrovet på MANI 32 an har en avancerad design och konstruktion för en modern deplacementbåt. Skrovet är uppbyggt med rowing (glasfiberväv) på var sida av en polyuretanskumkärna (Divinycell). Förstyvande och förstärkande balkar samt ett basinrede som består av 7 kojplatser, pentry- och toalettmodul med tvättställ ger styvt skrov.

Tillbaka till början

Däcket

Däcket är uppbyggt på liknande sätt som skrovet och limmas på detsamma för optimal styrka och styvhet i konstruktionen. Glasfibermatta används som binde- och fyllnadsmaterial med rowingen som avslutande ytstyrka, detta ger en stark och lätt konstruktion. Tillsammans med de fastplastade skotten får man en optimalt formstabil båt.

Tillbaka till början

Kölen

Kölen på MANI 32 har en hög viktandel i den nykonstruerade bulben som ger en styv båt tillsammans med att hydrodynamiska motståndet är lågt. Kölinfästningen är av flänstyp, infälld i skrovet på MANI-vis. Vid grundstötnig betyder detta inga skador alls upp till 6,5 knops fart (=kryssfart =fart för motor). Kölen är upphängd i en kraftig kölbalk och med enkellaminat av väl tilltagen tjocklek i bottenområdet.

Tillbaka till början

Riggen

Riggen på MANI 32 är av partialtyp (här 9/10-dels) med enkelspridare. 9/10-delsrigg ger större, effektivare försegel än 7/8-rigg med bibehållen full trimbarhet i det enkla häckstaget. Masten är genomgående men vattentät vid däcket och står även den på en kraftig mastbalk. Riggen levereras av Benn's Rigg.

Tillbaka till början

Däckslayouten

I däcket finns platser utmärkta för enkel montering av alla beslag, såsom försänkning för självslående fock, märkning för brytblock, skenor, avlastare och winschar. Alla fall och trimtampar är självfallet dragna till sittbrunnen. Sittbrunnen är unik i sitt slag med ett otal finesser i layouten, bland annat blir en dubbel akterlucka med en enkel manöver till bord i hela sittbrunnen.

Tillbaka till början

Inredningen

Inredningen byggs enkelt efter basinredningen samt en fullständig ritning i skala 1:10. Med färdigt listverk, som finns att köpa från Rocca eller Byggplast, blir slutresultatet proffsigt m.h.a. endast en girlåda, bågfil och slippapper om beskrivning och ritning följs. Innertak i vit plast till förpik och akterkabin ingår.

Tillbaka till början

Tekniska Data

LOA 9,65 m
LWL 7,95 m
B max 3,25 m
Displ 3100 kg
Keel 1200 kg
Draft 1,75 m
Main sail 25,75 m²
Genoa 1 32 m²
Genoa 2 26 m²
Selftacker 18 m²
Spinnaker 70 m²
Lystal 1,22
Tillbaka till början

Mani 32 - Varianter och priser

Variant:

Beskrivning:

Pris:

Självbygge I priset ingår hyra av samtliga formar samt 50 timmars hjälp med de första, kritiska momenten: att måla dekorlinjer, gelcoat samt att lägga ytmatta i skrovformen. Det ingår även utförlig byggbeskrivning samt ritningar, skisser och tillgång till mallar. 119.000
Plastfärdig båt Båten levereras ihopsatt med samtliga inredningsmoduler och balkar monterade. Även röstjärnsskotten monteras på varvet. I priset ingår ritningar, skisser och tillgång till mallar. Köl, rigg, rodermontage, paket med specialgjorda rostfria delar,inredning, däcksutrustning, segel och motor kommer i tillägg och kan förmedlas genom Mani Service. 186.000
Halvfabrikat Båten levereras ihopsatt med samtliga inredningsmoduler och balkar monterade. I priset ingår köl och rigg samt komplett roder, stävbeslag och röstjärn, medan inredning, däcksutrustning, segel och motor kommer i tillägg. Detta kan förmedlas genom Mani Service. 294.000

Beroende på egen förmåga och insats – och självklart utrustning - kostar färdig båt från ca. 490.000 inklusive storsegel och rullgenua.

Tillbaka till början

Bilder

Bilder tagna utanför Björlanda Kile oktober 97

Foto förifrån Foto akterifrån med halv rigg Foto akterifrån med hela riggen

Inredningsbilder

Förpiken och matplats med klaffbord/barskåp Navigationsbordet och toalettdörren Pentryt Akterruffdörr på styrbord sida och toalettdörr på babord sida

Skiss över Mani 32

Skiss över MANI 32

Tillbaka till början

Adressuppgifter

Svein H. Ingebrigtsen, Konstruktör

Forellgatan 19

426 58 Västra Frölunda

Tel GSM 0708/297270

Hör gärna av Dig för kompletterande information eller en visning.

E-postadress
svein.ingebrigtsen@minmail.net

Tillbaka till början

Förslag och kommentarer

Skicka gärna e-post till min web-master och berätta vad du tycker om den här sidan och hur han kan förbättra den.

Tillbaka till början

© Stefan Larsson
Senast uppdaterad: 11/4-05